bughi mambo rag

Cand devine scriitorul… scriitor?

Posted on: 10 Mai 2010

Florin Lazarescu (scriitor) si Mihaela Ursa (critic) se (si ne) intrebau anul trecut, fiecare pe blogul sau, Cine eliberează certificate de scriitor? adica Cand devine scriitorul… scriitor?

Cine stabileşte că x este scriitor adevărat şi că z, şi el semnar de texte, n-are o treabă cu eticheta asta? Cine dă verdictul final, hotărîrea fără posibilitate de apel? Numărul cărţilor publicate? Editura la care este publicat? Numărul cărţilor vîndute? Publicul? Critica literară?  Breasla? Asociaţiile de profil?

se/ne intreaba Florin Lazarescu. Iar Mihaela Ursa ne pune la dispozitie un sondaj cu intrebari similare (de la care am imprumutat titlul postului astuia) in care nu m-am putut hotari ce sa votez. Optiunile erau:

Cand hotaraste el insusi sa se numeasca astfel.
Exclus. Asa am avea foarte, foarte multi scriitori – ca nu e om sa nu fi scris o poezie/ macar o data, doar o data-n viata lui.

Cand hotarasc criticii sa il numeasca astfel.
Pai asa ajungem la vorba lui Manolescu: „Daca nu vreau eu, nu existi!”.

Cand hotaraste publicul sa il numeasca astfel.
Pai uite ce raspunde publicul la intrebarea privind cine e cel mai apreciat scriitor din Romania:

 Adrian Păunescu – 30,7%, Mircea Cărtărescu – 10,5%, Mircea Dinescu – 5,7%, Corneliu Vadim Tudor – 4%, Ana Blandiana – 3,8%, Ion Cristoiu – 3,2%, Octavian Paler – 2,3%, Dan Puric – 2,1%, Pavel Coruţ – 1,9%, Andrei Pleşu – 1,9%, Stelian Tănase – 1,7%, Grigore Vieru – 1,5%, Fănuş Neagu – 1,5%, Marin Sorescu – 1,3%, Gabriel Liiceanu – 1,1%, Domokos Geza – 1,1%, Alexandru Paleologu – 1,1% şi un altul (sub 1%) – 24,6%. 

Cand a inceput sa scrie.
„Multe flori sunt dar putine rod in lume au sa poarte”…

Cand a publicat deja.
Dar exista unii care publica pe banii lor la edituri obscure  sau chiar la… „edituri” ca cea de care povestea Florin Lazarescu  (reala: preturi aici):

Cînd mă duc să listez afişe sau orice alte imprimate mai speciale la PIM (pentru neieşeni, cel mai cunoscut centru de copiere-listare din oraş), nu ştiu cum se face, dar de fiecare dată dau peste cel puţin doi scriitori. Pot să plec liniştit acasă. Vor trece ore pînă să­-mi rezolv treaba.

De ani buni, PIM, firmă serioasă, s-­a adaptat la cerinţele clienţilor şi are şi o editură care poate aproape orice în domeniu. În primul rînd, vinde ISBN­-uri. Se cheamă că ai, oficial, o carte publicată. Apoi, angajaţii firmei tehnoredactează chiar şi la faţa locului. […] Nu te-­ai hotărît în privinţa conţinutului? Îl întrebi pe tehnoredactor dacă „sună bine“. E prea subţire cartea? Bagi un font mai mare. Iese prea groasă, deci scumpă? Renunţi la părţile la care nu ţii neapărat. […] Ţi-­ai schimbat părerea despre titlul romanului tău? Nu-­i nimic. Te consulţi cu graficianul – eventual, cu cei din preajmă – şi alegi titlul potrivit […].

Iar pe de alta parte scriitori buni din „generatia tanara” au asteptat ani si ani publicarea,  au fost ani de zile refuzati de diverse edituri, neinteresate de literatura romana tanara, consiedrata greu vandabila: din cate povestea Cezar Paul-Badescu, cartea sa„Tineretile lui Daniel Abagiu” terminata in 1996 va fi publicata abia in 2004, iar  „Teodosie cel mic” al lui Razvan Radulescu, scris in 1998, va fi publicat abia in 2006.

Cand a scris suficient de mult.
Ar insemna sa punem cantitatea inainte calitatii…

Cand a primit niste premii importante.
Atunci Churchill e scriitor si Tolstoi, Ibsen, Cehov, Joyce, Proust, Kafka, Borges, Nabokov nu, dat fiind ca Churchill a primit premiul Nobel pentru literatura, iar cei enumerati nu…

Cand a scris suficient de bine.
Asta cred ca e raspunsul cel mai tentant – a si primit cele mai multe voturi. Desigur nu exista doar scriitori buni si foarte buni, ci si scriitori medi[ocr]i – insa exista o limita, o „nota de trecere”.

Insa pana la urma intrebarea asta se reduce la una din celelalte – cine decide ca scrie „suficient de bine”? Criticii, publicul, editura care il publica?

12 răspunsuri to "Cand devine scriitorul… scriitor?"

ah, ce topic misto! am ajuns la tine inainte de mihaela ursa, sa merg sa aprofundez, apoi revin 🙂

mai exista un aspect, vad k nimeni nu l-a adus in discutie, care poate parea ‘birocratic’, da eu zic k merita semnalat : dk traiesti din scris, esti scriitor ; dk faci altcva pt a-ti cistiga o piine, e ‘activitate secundara’/hobby/whatever…

vreau sa spun din capu locului k nici eu nu sint de acord cu acest argument ! asta asa, k sa fie clar de la-nceput 😉

sa mi se ingaduie sa vin cu ‘exemplul personal’ (da, din nou !!)
spre surpriza mea, cd a aparut ‘dietetik lui robinson’, toti cei care au scris dspr ea (de la paul cernat & daniel cristea-enache si pina la mihai iovanel & toti ceilalti) au considerat cartea k fiind una ‘de scriitor’ – desi era vba cu precadere de ‘articole’ (mai rar, eseuri) scrise pt diverse reviste. am fost sincer mirat, pt k eu NU ma consideram ‘scriitor’ – in pofida parerii unor prieteni (ioana parvulescu, mircea cartarescu sau razvan radulescu) care ma considera(u) asa… (de altfel, cartea a si fost nominalizata la premii ale uniunii, ‘rom. literara’ etc)
apoi mi-am dat seama k nu eu, ci ei aveau dreptate. pt k, in fond,
1 : mai toate textele de acolo erau (la modul total neapologetic !) dspr MINE – & era normal sa fie asa, in fond vbeam dspr subiectul la care ma pricepeam cel mai bine, ‘cunoaste-te pe tine insuti’ & all that jazz… imi cunosc f bine si calitatile, si defectele & le iubesc in aceeasi masura 😉 si
2 : pina la urma, este vba de scriitura. dk faptul de a vbi dspr tine, si nu dspr altceva, nu e suficient pt a te institui k scriitor (spre deosebire de jurnalist, care scrie numai dspr acel ‘altcva’), atunci ea, scriitura, e ‘patalamaua’ legitimanta.
cele 2 kestii vin la paket cu o serie de riscuri, de care am fost & sint constient : dk personajul ti-e antipatic (asa cum m-am straduit tot timpul sa fiu), atunci nici ‘oglinda’ lui (= cartea respectiva) nu te va atrage… or, cu minime exceptii, am avut bucuria de a constata k – desi ‘personajul als’ irita pe multa lume – cartea lui ‘oglinda’ a fost f bine primita.
(bun, nu crek e cazul sa demontez, aici, acuza unor pacalici care cred k o culegere de texte deja publicate in reviste inseamna ‘resapare’ – ‘argumentul’ este lovit de nulitate (pe linga k este neinformat & inept) prin simpla confruntare cu realitatea : povestirile unor mari scriitori – de la nabokov la capote sau updike – au aparut, initial, in reviste (inclusiv in ‘playboy’ !)… e suficient drept contra-‘argument’ !)

asadar – ce TE face scriitor ?
cum se poate deduce din cele de mai sus, nici macar auto-convingerea nu e un motiv suficient 🙂 e nevoie de un cumul de factori (= legitimarea altor scriitori, a criticilor &, dc nu, a cititorilor)
in ce ma priveste, stiu k am evitat cit am putut ‘patalamaua’ de ‘scriitor’ dintr-un fel de uber-snobism – considerind k oricum, in romania, este inflatie de scriitori… in masura in care, insa, mai tot ce am scris (cu exceptia textelor dspr film) sint dspr mine – ‘crokiuri’, portrete etc la diferite virste -, probabil k ar tbui sa ma inclin in fata evidentei k, da, sint UN scriitor.
scriitor fara voie 🙂

traiesc din scris, deci sint si eu scriitor. E drept ca doar cam o suta de oameni de pe planeta imi pot citi operele, dar orisicit. Sint scriitor de nisa.

offtopic:
@lektor: nishatule!:)

si eu sunt UN scriitor. si nimenea nu vrea ma citeasca. arunca astia cu banii in mine si nimenea nu vrea sa imi citeasca cealalta fatza!
ah, veatza mea este o drama…

ontopic:
@bmr, daca Paunescu, Adrian are 30% din voturi, we’re kinda screwed, mai ales in contextul actual al Romaniei.
problema asta s-a dezbatut (nu imi place termenul, dar fie…) in multe locuri, inclusiv ‘ternetice, inclusiv grupuri de discutie, inclusiv nadir_latent.
cred ca se uita factorul timp. sunt multi scriitori, dar putini rezista testului timpului.
si se mai uita factorul numit depasirea granitelor culturale (si aici sunt probleme, evident).
dar daca le iei pe ambele in considerare (in conjuctie, adica), atunci poate ai un raspuns mai aproape de „adevar”. poate „un scriitor” este cel care este citit si la sute de ani dupa disparitia lui, care a fost tradus in multe limbi, si la care alti scriitori mai recenti il invoca drept „parinte”. in sens bun/rau.

‘sunt multi scriitori, dar putini rezista testului timpului.’ = wow. asta e demna de bouvard.
sau pecuchet 🙂

l.e. sper k s-a inteles k eu nu pledez pt ‘mai multi cititori’, in ce MA priveste!
hell, NO!
(yuk)
am mai zis: 15, da buni 😉

SCRIITORULE: vezi ca dieztetika e la solduri. si supra-egoul tau vinde mult mai bine decat tine.

cat despre restul de „intepaturi” (cf. @bmr): bite me. du-te si te plange la mulliganoglu daca ai anumite presiuni.

mai bmr, nu stiu ce e in capul tau, nu stiu care e agenda ta, dar comportamentul tau incepe sa fie usor ciudat.
case in point” acest thread. il postezi, als se repede si pe 2 ecrane vorbeste numai despre EL ca SCRIITOR, in care nu uita sa arunce „niste sageti”.
il las in pace, imi zic si eu parerea, @als scoate din context si e din nou inteligent.
replic, ma trezesc cu postul moderat.

nu stiu, tu vrei faima literara, tu chiar crezi ca paparuda asta este om de cultura?! daca da, atunci e problema ta.
dar ca sa-l lasi sistematic sa arunce cu „sageti”, culmea, pe un blog in care zici ca nu suporti trolii, atunci devine…ne-echilibrat.

eu m-am cam plictisit de jocul asta al tau de-a administratorea nu stiu de ce il faci asa cum il faci, dar nu mai conteaza.

vai, WE, tu nu stii ca un MARE ARTIST VIZUAL poate sa scrie oriunde/orice?

bughi, ce se mai aude cu LuciaT? revine?

@bmr: asta s-ar traduce asa: dk ma moderezi pe mine, [we], esti o moderatoare naspa; dk il moderezi pe als, esti o moderatoare gigea, minca-ti-as! 😉

[…] M-am mai gandit la intrebarile si raspunsurile de care vorbeam aici si pana la urma cred ca am ajuns totusi la o […]

@bmr: oare cand nu exista niciun dubiu in mintea publicului, a criticilor si a lui insusi ca este scriitor?

Lasă un răspuns

I’m looking for work

colaborare sau full time - detalii aici
Mai 2010
L M M M V S D
« Apr   Iun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
