bughi mambo rag

Ce nu stia Lucian Boia despre imaginarul religios ortodox

Posted on: 14 Februarie 2012

Este vorba despre o carte publicata intai in Franta: Pentru o istorie a imaginarului.  Nu am sa scriu aici o recenzie despre carte, pentru ca nu am terminat-o si pentru ca acum recenziile le scriu dincolo (cand le scriu…) Daca vreti recenzii de carti de Lucian Boia, tocmai a postat capricornk13 doua una dupa alta si mai gasiti o multime la Micawber. Vreau sa fac doar o observatie  sau, cum ar spune Micawber, un „Fact checking„:

In capitolul „Sfarsitul Infernului?” (la pag 108), Lucian Boia vorbeste despre niste sondaje de opinie din mai multe tari occidentale care revelau un lucru surprinzator: in jur de jumatate dintre vest-europenii care cred in Dumnezeu sau in viata de apoi nu mai cred in iad !

Statisticile anului 1968 aratau asa:
(credinta in viata de apoi vs. credinta in iad)

Franta: 39% vs. 22%
Marea Britanie: 54% vs. 23%
R.F.Germania: 43% vs. 25%
Olanda: 54% vs.  28%
Finlanda:  52% vs. 29%
Suedia: 43% vs. 17%

Insa remarca doua exceptii:

Grecia: 65% vs.  62%
SUA: 85% vs. 65%

Discuta cazul SUA; peste al Greciei trece intr-o singura fraza: „Biserica ortodoxa ramane, ca intotdeauna, fidela traditiei.”

Ori nu aceasta este explicatia – pentru ca nici biserica catolica si nici cele reformate nu au renuntat oficial la iad, chiar daca in prezent vorbesc mult mai putin si mult mai nuantat despre el. Explicatia este, cred eu,  diferenta dintre conceptia despre iad la ortodocsi fata de catolici (si descendentii lor protestantii).

In conceptia catolica, damnarea in iad este definitiva, celor ajunsi acolo li se aplica vorba lui Dante, „Lasati orice speranta”… pentru pacate mai putine si/sau mai putin grave se ajunge intr-un alt loc, de ispasire temporara: Purgatoriul. Protestantii au preluat de la catolici iadul ca osanda eterna dar aurenuntat la Purgatoriu, inventie recenta;  Calvin a mers chiar mai departe, vorbind despre predestinare, despre cum unii sunt destinati din start mantuirii iar altii iadului.

Lucian Boia traseaza, in capitolul precedent, „Lumea de apoi crestina in ritmul istoriei”, evolutia ideii de iad si aparitia celei de Purgatoriu in sec. XIII, pomeneste chiar de apocatastaza lui Origen… dar in ce priveste biserica ortodoxa, spune:

Aceasta constructie teologica a fost strict occidentala; Biserica ortodoxa a respins-o. In masura in care purgatoriul oferea o solutie (relativa, fara indoiala) de libertate si diversitate, absenta sa in est a definit un spatiu traditionalist in fata unui Occident atras de inovatii.

Ori biserica ortodoxa nu avea nevoie de Purgatoriu, pentru ca in conceptia ortodoxa, dupa cum probabil stiti daca sunteti sau ati fost otodocsi practicanti sau va mai amintiti cate ceva de la orele de religie, iadul ortodox indeplinea si functia Purgatoriului catolic.

Asta fiind nu numai doctina oficiala a bisericii ortodoxe – citez de pe site-ul  „CrestinismOrtodox.ro:

Conform invataturii Bisericii noastre, oamenii care se duc in iadul de dupa judecata particulara cu o anumita credinta, deci fara o atitudine total contrara comuniunii cu Dumnezeu, „vor putea ajunge in situatia ca virtuali­tatea capacitatii de comuniune prevazuta in ei sa fie actualizata. Deci acest iad implica doua posibilitati: posibilitatea de a fi etern pentru unii si neetern pentru altii„.

…ci si conceptia populara:

Măi omule, măi! Ai să te duci în fundul iadului, și n-are să aibă cine te scoate, dacă nu te-i sili să-ți faci un băiat popă! De spovedanie fugi ca dracul de tămâie. La biserică mergi din Paști în Paști. Așa cauți tu de suflet?

… ii zice, in „Amintiri din copilarie”, Smaranda, mama lui Creanga, barbatului ei.

Faptul ca un invatat de talia lui Lucian Boia, care stie atatea alte lucruri din alte timpuri si alte locuri, ignora ceva de-aici de la noi, ceva ce i-ar fi putut spune orice popa si probabil orice taran, spune ceva relevant despre cat de Occident-centered e mentalitatea si imaginarul unora dintre varfurile elitei intelectuale romane.

Anunțuri

9 răspunsuri to "Ce nu stia Lucian Boia despre imaginarul religios ortodox"

Mulţumesc pentru menţiune şi, mai ales, pentru sprijinul în „disputa” amuzantă la mine pe blog.
N-aş paria all-in că Lucian Boia chiar nu ştie ce scrii tu, nu prea are obiceiul să dea cu creionul pe hârtie fără să cerceteze. Poate a preferat să scoată în evidenţă absenţa instituţiei Purgatoriului ca atare, ca loc „oficial” de ispăşire, nu neapărat conceptul, posibilitatea care există şi la ortodocşi.
Eu, însă, habar n-aveam că se poate scăpa din iadul ortodox! Cool pentru credincioşi 🙂

Nici eu nu aveam idee de posibilitatea „evadarii din infern” in ortodoxie. Ceea ce spune mult despre cat cunosc Ortodoxia si cat de des trec pragul bisericii. Si daca nu mi-as propune tot timpul sa schimb asta… Cartea mi-a placut foarte mult, am citit-o si recitit-o de cateva ori (mai ales in perioada masteratului) dar sincer n-as fi remarcat acest detaliu nici peste 1000 de recitiri.

Curios. Se vede ca e un lucru mult mai putin cunoscut decat as fi crezut, cel putin in generatiile care nu au facut religie la scoala – adica de la a lui L. Boia pana la a noastra.

Dar e clar ca L. Boia nu stia, e clar ca considera ca din iadul ortodox scapare nu exista, ca daca ar fi stiut ar fi trebuit sa mentioneze asta inainte, la inceputul capitolului (pag. 102) cand zicea de victoria „rigoristilor” asupra „indulgentilor” si cum „infernul terifiant si etern” a triumfat, la indulgenti mentionandu-l doar pe Origen cu apocatastaza (doctrina dupa care pana la urma toata lumea se va mantui, chiar si diavolii) nu si biserica otodoxa; daca ar fi stiut, aici ar fi spus ca „rigoristii” au triumfat numai in biserica catolica. El insa si in pasajul citat si in tot capitolul pare sa creada ca biserica ortodoxa a ramas pe linia rigorista in timp ce cea catolica a facut o concesie indulgenta cu Purgatoriul.

Btw, ma intreb cum ar fi raspuns romanii la un sondaj de genul asta, despre ce cred si ce nu cred ei de fapt – ca la recensamant cred ca multi au raspuns in functie de in ce religie au fost botezati, nu neaparat in functie de convingeri.

Capricorn, cu placere. Ar trebui sa revin ca mai sunt destule de spus acolo la tine, totusi mi-e cam lehamite cand ma gandesc ca oricum nu se poate discuta cu ei, ca nu sunt dispusi sa asculte cu adevarat pe altcineva si doar voi incasa probabil inca niste ad hominem.

of, da – iti datorez si niste scuze pentru ultimul comentariu al lui we, nu l-am vazut decat tarziu 😦
vezi ca a dat the good german un link la un articol excelent al lui Sorin Lavric despre cartea lui Boia: http://www.romlit.ro/vae_victis

Si eu iti datorez scuze ca iti public comentariul cu intarziere – a ajuns la spam nu stiu de ce (posibil din cauza link-ului ?)

Articolul lui Sorin Lavric mie nu mi se pare excelent. Mi se pare ca S. Lavric proiecteaza asupra lui L. Boia propria sa perspectiva, mult mai „reactionara” decat e realmente a lui Boia (nu stiu daca ai citit sau ai auzit de cartea lui Sorin Lavric, „Noica si Miscarea Legionara”).

Ce inseamna in acest context o „perspectiva mai reactionara”?

Pai S. Lavric spunea ca L. Boia „a început să semene cu un spirit reacţionar”; iar alt articol al lui Lavric despre Boia chiar se intituleaza „Istoricul reactionar” (acolo se refera la cartea „Capcanele istoriei – Elita intelectuală românească între 1930 şi 1950”).

Uite ce mi se pare dubios in articolul lui S. Lavric:
„În realitate, din punctul de vedere al nemţilor, ambele războaie au fost justificate şi drepte”
„Şi fiindcă ştie că nu poate spune chiar tot ce crede, autorul […]”
„Din acest motiv, eseul e o colecţie de sugestii cu efect ilicit, Boia meritînd să fie citit printre rînduri”
„Eseul e impresionant prin concizie, ton şi mesaj subliminal”

Probabil ca e o chestiune de gust. Discursul lui Lavric, la fel cu al lui capricornk13, e unul liber, lipsit de prudenta necesara in discutiile argumentate stiintific. Dar asta nu-l face mai putin interesant, ba dimpotriva. In niciun caz nu l-as numi dubios, caci nu cred sa aiba vreo agenda ascunsa.

Literatura e o chestiune de gust, istoria e o chestiune de adevar.

Discursul lui Lavric nu e la fel cu al lui capricornk13 – daca unul din ei are dreptate in privinta lui Boia, atunci celalalt se insala – si nu mi se pare „liber, lipsit de prudenta”, dimpotriva, am impresia ca nu Boia ci Lavric e cel care „ştie că nu poate spune chiar tot ce crede”, care vine cu „sugestii cu efect ilicit, […] meritînd să fie citit printre rînduri” si cu ” mesaj subliminal”.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

I’m looking for work

colaborare sau full time - detalii aici
Februarie 2012
L M M M V S D
« Dec   Apr »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  
%d blogeri au apreciat asta: